הרב מסביר כיצד ניתן לשפר את איכות שילוב המחשבה ולהסדיר את האופן בו חלקיה תלויים אלו באלו. המשכיל משכלל בקרבו את המושגים שיהיו מסודרים בצורה נאותה – כלומר השילוב בין החלקים הוא כזה שיהיה "נאות". |
המשכיל משכלל בקרבו את המושגים, שיהיו מסודרים לו בצורה נאותה. והמושגים הרוחניים שהם ממלאים את הנפש, כל מה שהאדם הוא יותר מואר במחשבתו, כך צורתם הכללית היא יותר נכונה, ויותר מתקרבת אל האמת, ואל התכונה שהיא מרוממת את הנפש. |
נראה ששכלול כאן הוא לשון הכללה – ככל שמושגיו של אדם כוללים יותר, קרובים יותר אל הכלליות – הם מתפרשים בצורה איתנה יותר על פני כל "הככר המחשבי" ועצם התפרשות כללית זו היא ה"ההארה המחשבתית" היודעת לקשר את הכל אל הכל ובכך להתקשר מתוך הכללה הולכת ומתעלה אל האמת היותר גבוהה – ואל התרוממות הנפש, ההתרוננות הרגשית שמקורה בהכללה כזאת המאחדת את כל חלקי האישיות עם ההוויה כולה באחדות מופלאה. |