|
||
---|---|---|
הרב והמערב |
||
שמונה קבצים א ג
|
||
בעברית קלה |
המקור |
מחשבות אודות |
הרב מפרט את שאמר בסעיפים א' וב' ומסביר היכן ניתן למצוא בצורה ברורה את אותם ציורים רוחניים של נשמת האומה וחפצה. פירוט זה אינו סתמי – הוא מצביע על המקומות בהם ניתן לחשוף את הציור הרוחני היותר עליון ומקורי של חפץ האומה – בכלל הבנתה, הרחבתה וכו' של התורה.. וגם בתוצאות השקפותיה – כלומר השקפת התורה על הויה, על האלוהות, על העולם וכו'… יש לה תוצאות החושפות את הציור הרוחני העליון. | בכללותה של התורה, הכתובה והמסורה, ובהשתרגות כל פרטיה, ספון הציור הרוחני היותר עליון ומקורי של חפץ האומה, מצד מגמת חייה היותר עליונים, בצורה מאירה, בכלל הבנתה והרחבתה, בהגיונותיה, בסגנוני הרצאותיה, בתוצאות השקפותיה על ההויה, על האלהות, על העולם, על האדם, על היחיד, על החברה, על הטוב ועל הרע, על החיים ועל המוות. כל מה שההבנה וההכרה התוריית יותר מתגלה באומה, מתבססת יותר ויותר נשמתה בקרבה, וכח החיים שלה מתעלה ומתאדר. | אין זה בכדי שהרב מדבר על תוצאות ההשקפות – שהרי עיקר עניינה של תורה הוא לחולל "תוצאות" במציאות עצמה – וההשקפות שמחוללת ההבנה וההכרה התורית, הן מחוללות את המציאות – וכפי שראינו להבדיל כיצד בנצרות חוללו השקפות מסויימות ביחס לאלוהות, לעולם, לאדם וכו' – ביחס לכל הדברים שהרב מונה כאן – את מלחמותיה עקובות הדם של אירופה, את ציד המכשפות, ועוד ועוד – וכפי שכותב קלארק ביחס לדמונולוגיה[ref]
"תיאוריית הכישוף… לא נכתבה בצורה מבודדת ואין לקרוא אותה כך… תוך זמן קצר התברר… שאמונות כישוף … נשענות על מגוון רחב של מחוייבויות אינטלקטואליות אחרות. הסיבה לכך היתה שהדיונים התיאורטיים נסבו סביב נושאים ספציפיים: האם אפשר שהכישוף יתרחש כתופעה אמיתית בעולם הטבעי, מדוע הכישוף פוגע באירופה בזמן מסויים, אלו סוגים של חטאים כרוכים בכישוף וכיצד יכולים אנשי כמורה להלחם בהם, ומדוע צריכים מושלים ושופטים לפטור את העולם מהאיום. למעשה, הדמונולוגיה היתה נושא מורכב הכולל דיונים על מהלכו של הטבע, תהליכים הסטוריים, השמירה על טוהר דתי, וטבעם של סמכות וסדר פוליטיים ".
|
|
|
---|---|
The Rav and the West |
|
The Eight Files – A 3 |
|
English Translation | Commentary |
It is within the totality of Torah, both written and transmitted by tradition, and in the interlacing of all its details, that the highest and most original spiritual image of the nation’s aspirations is secreted, from the perspective of the highest purpose of the nation’s life. This image shines forth from the totality of the Torah’s comprehension and expansion, from its thoughts, the styles of its expositions, the consequences of its views on existence, on God, on the world, on man, on the individual, on society, on good and evil, on life and death. The more Torah comprehension and cognizance reveals itself in the nation, the more the nation’s soul becomes established within it, and the more elevated and great the nation’s life force becomes. | The Rav now explains where said spiritual images of the nation’s soul and desire may be found: both in the totality of the Torah, in its study and comprehension – but also in the implication of its visions for the world. This discussion of the consequences of Torah for the world, is a central point – for it is Torah views that generate that special reality unique to Israel, just as we have seen other perspectives on such issues as God, society, the nature of good and evil, etc., give rise to other kinds of realities, other kinds of consequences, such as the demonology that gave rise to the European Witch persecutions, which was deeply rooted in Protestant ideas of predestination and providence, as described by Clark: “Witchcraft theory was not… written in isolation and ought not to be read in that way….it soon became apparent… that witchcraft beliefs at this level were sustained by a whole range of other intellectual commitments. This is because the theoretical arguments clustered around particular issues: whether it was possible or not for witchcraft to happen as a real phenomenon in the natural world, why it was afflicing Europe at a particular time, what kinds of sins it involved and how clergymen should counteract them, and why rulers and magistrates should act to rid the world of the threat. In effect, demonology was a composite subject consisting of discussions about the workings of nature, the processes of history, the maintenance of religious purity, and the natural of political authority and order… So seamlessly does demonology merge with these other debates – so much do they cease to be other debates – that I would like to propose, not the death of the author, but the dissolution of the ‘demonologist’.”[ref]
Clark, S. (1997). Thinking with Demons: The Idea of Witchcraft in Early Modern Europe. Clarendon Press.p. viii.[/ref] |