המודעות למגמה וכפירה במגמה. מה בין דתות "טבעיות" לבין דתות "כפירה"
דתות הרב-אדם |
דתות הכפירה |
מדגישות את התרבות, הלאום, הקסטה – ישות רב-אנושית כלשהי |
מחזירות את הדגש אל היחיד |
מאחדות את היחידים בפולחן משותף וטקס משותף – אישיות רב-אנושית |
מנתקות את האדם מתרבותו – פועלות נגד הופעתו של הרב אדם |
עוסקות בדיאלוג בין האדם לאלוהים |
חוזרות אל התודעה האנושית הפרטית |
פועלות על העולם – מוקירות את המעשים המדויקים והמודעים שהם הנדרשים כדי להבטיח את הקשר בין אדם לאלוהים. |
מתנכרות לעולם – תודעתו של היחיד היא העיקר – למעשים אין משמעות. |
מביאות לאחדות המאמינים |
כופרות באחדות המאמינים |
מחוברות למציאות של "העולם הזה" ומנסות להשפיע טובה חומרית על המאמינים ועל תרבותם המשותפת |
מכוונות אל "העולם הבא" תוך הפניית עורף מכוונת אל העולם הזה: בוז לעשירים ולחומר – עזיבת המערכות החברתיות, כפי שישו אומר לתלמידיו שמי שרוצה ללכת אחריו יעזוב את אביו ואמו [המייצגים את התרבות המונחלת – את הדבק המאחד של הרב אדם] וילך אחריו – וכפי שהבודהיזם מחייב את כל ההולך בדרכו לנתק קודם כל את כל הקשרים המחברים אותו אל אישיות הרב-אדם. |
היהדות מול דתות הכפירה:
יהדות |
נצרות |
אמונה באל נשגב שאין להגשימו |
התגלמות האל בבשר אדם (בדומה להתגלויות ההינדואיסטיות של האלים בצורות שונות). |
אמונה באל איממנטי המופיע בעולם מצד חיותו ונשמתו |
אמונה באל שהאימננטיות שלו מתגלמת בצלם – אך העולם מסור בידי הסטרא אחרא ובידי השטן. |
יהדות |
בודהיזם |
אמונה באל נשגב |
אין אלים |
אמנוה בנשמה |
אין נשמה |
אמונה במעשים משפיעים |
כל המעשים כרוכים באשליה |
פעולה על העולם האובייקטיבי |
אין עולם אובייקטיבי – הכל הוא מסך אשליה |
יש מעמד של כהונה |
יש ברהמינים |
יש אמונה שמעשי היחיד משפיעים על גורלו |
יש אמונה שמעשי היחיד משפיעים על גורלו |