תורת הראי"ה קוק
|
||
---|---|---|
הרב והמערב |
||
שמונה קבצים א יז |
||
בעברית קלה |
המקור |
מחשבות אודות |
אל פחד. יש רוח המתנשאת מעל כל הדיכוטומיות הנוראות שחוללה המינות. לא רק כף הקלע של חומר מול רוח, של התמכרות מול התנכרות יש בעולם – אלא יש אחדות הכל – יש רוח גדול ונעלה השואף לגדולי גדולות ומחזיק את החיים בהוד וגבורה – לא האסקטיות הנוצרית, לא הליברליות חידלת הגבולים, לא ההדוניזם ההיידגרי/פוקויאני המחודש ולא הלאומיות הגרמנית חידלת הרחמים, אלא השלמות של הרוח הגדול. | הרוח הגדול והנעלה, השואף לגדולי גדולות, הוא, רק הוא, מחזיק את החיים ואת האנושיות בהודה וגבורתה. מתאימה עם גבורת החיים המלאים, שממלאים גויות מלאות דם בריא וחיל עצום, מרץ כביר וצהלת חיים אדירה, היא רק גבורת רוח באיתן עליונותה, הזורחת ועולה על האנושיות בכח העז של ישראל, ההולך ומתבטלת בחיינו, בהתפרצם עתה בזרם של הנטיה להתקוממות האומה על אדמתה ההיסטורית. | הנטייה להתקוממות האומה על אדמתה ההיסטורית, היא התיקון הגדול של רוח האנושיות. אחרי שהמינות השתיקה את "צהלת החיים האדירה" ועקרה את הבחירה החופשית היונקת מחירות וגבורה פנימית [ref]העמדת הכל על החסד המוחלט, גוזלת את הבחירה החופשית, בהיות החסד שופע לרעים ולטובים כאחד. באופן זה אין משמעות למעשים – וממילא אין מרץ כביר ואין צהלת חיים – שהרי מאין תמריץ ומאין צהלה בהעדר בחירה והתגברות. החסד הוא תמיד פסיבי – כתינוק המקבל הכל בחסדי הבריות – והוא נצרך רק כדי לכונן עולם ולאפשר גדילה – כמו התינוק, הזקוק לתקופת התפתחות ארוכה ולכן החסד שלנו מחייה אותו – אך לא זו המטרה ההתפתחותית – אלא הבחיריות – העמידה על הרגליים והנשיאה בדין. תכלית הכל, כמאמר הלשם שבו ואחלמה שתהא הסיבה המביאה לידי מימוש תכלית הבריאה: "על ידי הנבראים בעצמם והוא על ידי קיום כל התורה והמצוה שנעשה על ידי האדם בכח האפשרות והבחירה…." (דברי הלשם שבו ואחלמה לקוחים מתוך "עצתו אמונה: לקט מאמרים לחזוק האמונה בדורותינו מתוך הספר הקדוש 'לשם שבו ואחלמה', בעריכת הר"י קלנר, תש"ן).ד ומעשים אלו של כל התורה והמצוה (לא רק חלק שולחן ערוך), הם המעשים הגדולים המאחדים את כל צדדי המציאות הנגלית והנסתרת כאחד, המאחדים שמים וארץ, חסד וגבורה, רוחניות ומעשיות. [/ref] – מהלך המקביל לאומללות ישראל בגלות – לצמצום הנורא שנגזר על ישראל – שכל העולם כולו נחנק בו – עתה בא עת הקץ, והרוח הגדולה שוב שואפת למילויה השלם, לא רק ברוח אלא ב"חיים מלאים" "ממלאים גויות מלאות דם בריא וחיל עצום, מרץ כביר וצהלת חיים אדירה". ועתידה האנושות כולה לשוב לאיזונה, עת ישובו ישראל לעשתונותיהם המלאים – בקומה שלמה. |
The Rav and the West |
|
---|---|
The Eight Files – A 17 |
|
English Translation | Commentary |
. What holds life and humanity in their glory and courage, is only the great and magnificent spirit, which aspires to the highest of high. Only the courage of spirit in its powerful primacy, as it shines forth for humanity through the force of Israel’s valor, is compatible with the courage of the complete vitality that imbues bodies with healthy blood and tremendous power, vast energy and colossal joy of life. The very spirit that is becoming increasingly evident in our lives, bursting forth now in the surging flow of the nation’s enthusiasm to reestablish itself on its historical land. |
The return to the sacred land and to full life is an expression of the return of health and joy. |