תורת הראי"ה קוק
|
||
---|---|---|
הרב והמערב |
||
שמונה קבצים א ח |
||
בעברית קלה |
המקור |
מחשבות אודות |
"שתי הקצוות אשר לחיים": המעשה והאידיאה. הפתרון הוא בתחום האידיאי היצוק לתוך המעשי/חומרי: לרומם את תוכן המעשים תוך שמירתם באדיקות. |
למצוא תרופה לעומת מצב איום זה, לעומת מחלה כזאת, האוכלת את שתי הקצוות אשר לחיים; וממילא ניחר תוכם, אנו צריכים להתאמץ כפי היכולת בשמירת המעשים, לחבבם ולאמצם כפי אותה המדה שנוכל, אבל לא לעמוד על תחום זה. מאומה לא נשא בעמלנו אם לא נצרף אל רוממות המעשים ההשבה אל תעופת הרעיון האצור וגנוז בהם. כשישארו המעשים מצות אנשים מלומדה, לא לבד שלא יועילו, אלא גם ישפילו עוד את הרעיון, וסוף שפלות הרעיון להגמר בביטול המעשים בשאט נפש. |
The Rav and the West |
|
---|---|
The Eight Files – A 8 |
|
English Translation | Commentary |
In order to remedy this terrible state, such a disease that devours life from both its ends, until their content, of itself becomes desiccated – we have to endeavor to the best of our ability to maintain the deeds, to adore them and adopt them to whatever extent we can, but not to be satisfied with that. Our labors shall bear no fruit if we do not add to the loftiness of the deeds the return to the exalted idea that is treasured and hidden within them. When deeds are allowed to remain empty gestures מצות אנשים מלומדה , not only will there be no benefit from them, but they will also further demean the idea, and the ultimate outcome of such debasement of the idea is the disgusted rejection of the deeds. | Deed and thought are forever interdependent. The idea must bear fruit in deed, it cannot remain detachedly theoretical, ideals have to change reality, move things – yet these movements have always to be connected to the ideal. The deeds cannot be empty gestures, stilted rituals motivated by conformity and habit rather than by the living connection to the ideal. The two aspects must always be united. This is the depth of Hebrew revelation the unity of action and thought. Many have taken Isiah’s decrying of empty deeds as a pretext to do away with all deeds – but it is the obverse that is desired – the deed and the ideal must always go together – when the deeds are forsaken for ideals – the world is left to rot in its own corruption, when the ideals are forsaken for deeds – the deeds become constraining and oppressing prisons of human freedom – bound to ultimately wither away, thus destroying deed and ideal both. |